De kat van freud

Quote Freud: "Time spent with cats is never wasted"

Hoe je kind te complimenteren?

.

Hoe je kind te complimenteren? - onderzoek - de kat van Freud

.

Ik ben er zelf niet zo bekend mee. Al vanaf de geboorte staan er mensen te popelen rondom het nest en na een week of 6 vliegen de kittens als zoete broodjes de deur uit. De rust keert terug. Life goes on!

.

Maar via mijn baasje hoor ik hoe dat voor jullie mensen héél anders is. Jonge ouders worstelen met allerlei opvoedingsvragen. De laatste jaren is er vooral veel te doen over hoe kinderen teveel in de watten gelegd worden: ze zouden teveel verwend worden en door alle complimenten naast hun schoenen gaan lopen.

.

Is het dan echt zo erg om je kind te prijzen?

.

Laat ik je geruststellen: met complimenteren an sich is niets mis! Het is wel goed om te kijken naar HOE je complimenteert.

.

Zet je complimenten bijvoorbeeld niet te dik aan. Zo vond de onderzoeker Brummelman dat kinderen die overdreven complimenten kregen (‘wat ongelooflijk goed gedaan!’) een lagere zelfwaardering ontwikkelden. Dat lijkt misschien gek, maar het heeft te maken met de verwachtingen die je op deze manier creëert.

.

Kinderen kunnen het gevoel krijgen dat ze altijd aan deze onrealistisch hoge standaard moeten voldoen. En als iets dan niet lukt of ze met een tegenslag te maken krijgen (en dat gebeurt nu eenmaal, want zo is het leven), kan dat extra pijnlijk zijn en een (sterk) gevoel van falen oproepen. Een kind kan bij het maken van een fout bovendien bang zijn de ouders teleur te stellen, of sterker nog, hun waardering te verliezen (“Ik mag geen fouten maken, want dan zijn mijn ouders niet meer trots op mij”).

.

Goed, we weten nu dus wat we niet moeten doen. Maar hoe doe je het dan wel?

.

Probeer je compliment te richten op gedrag, de inzet of houding van het kind. Dus zeg: “Wat heb je een mooie tekening gemaakt” in plaats van “Je hebt talent” of “Je bent een goede tekenaar. Of als een kind een opdracht goed heeft gemaakt, zeg dan niet: “Wat ben je slim”, maar “Wat heb je goed je best gedaan”, “Ik kan zien dat je hard gewerkt hebt” of “Je inzet wordt beloond”.

.

De boodschap die je daarmee geeft, is dat je kunt groeien als je je inspant. Hieraan gekoppeld: fouten maken is dus niet een falen, maar een manier om dingen te leren! Het gaat dus vooral om het proces en niet om een eigenschap (intelligentie, tekentalent) die je nu eenmaal bezit en waar je geen controle over hebt.

.

De verschillen lijken klein, maar onderstaande video laat zien dat de effecten enorm kunnen zijn:

Je online coach

Referenties:

http://www.uva.nl/content/nieuws/persberichten/2017/09/hoe-vormen-kinderen-een-zelfbeeld.html

.

Brummelman, E., Nelemans, S. A., Thomaes, S., & Orobio de Castro, B. (2017). When parents’ praise inflates, children’s self-esteem deflates. Child Development, 88, 1799–1809. doi:10.1111/cdev.12936

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Home