De kat van freud

Quote Freud: "Time spent with cats is never wasted"

Ig_Nobel
Over een week is het weer zover: op 22 september wordt de Ig Nobelprijs uitgereikt (let op: niet te verwarren met de reguliere Nobelprijs!). Wat zouden ze dit jaar voor ons in petto hebben?

 
De Ig Nobelprijs is een parodie op de Nobelprijs en wordt jaarlijks in Harvard uitgereikt aan 10 onderzoeken die je ‘eerst laten lachen en daarna aan het denken zetten’. Humoristisch onderzoek dus. Denk bijvoorbeeld aan het onderzoek van Kees Moeliker (ook wel de ‘duck-guy’ genoemd) verbonden aan het Natuurmuseum Rotterdam. Hij is de eerste bioloog die homoseksuele necrofilie bij de wilde eend heeft beschreven en gedocumenteerd. Tja…

 
Drie jaar later ontvangt de Amerikaanse onderzoeker Ivan Schwab de trofee omdat hij achterhaalde waarom de specht geen hoofdpijn krijgt terwijl deze toch met zo’n 25 km per uur zijn snavel in een boomstam ramt. Wat blijkt: in de hersenenen van een specht zitten een soort schokdempers, waardoor de ergste klappen worden opgevangen.

 
Een ander leuk voorbeeld is het onderzoek van Eigil Reimers en Sindre Eftestøl. Zij  onderzochten hoe rendieren reageren op het zien van mensen die als ijsbeer vermomd zijn (het zal je bijbaantje maar zijn!). Vlastimil Hart (en anderen) documenteerden op hun beurt zorgvuldig dat poepende en plassende honden hun lichaams-as bij voorkeur in lijn houden met het noord-zuid gerichte aardmagnetische veld (ok…..) En wat te denken van het onderzoek van Frans de Waal en Jennifer Pokorny waaruit naar voren kwam dat chimpansees elkaar blijken te herkennen aan de hand van foto’s van het achterwerk (hmmmm).

 
In de categorie psychologie is het onderzoek van Anita Eerland, Rolf Zwaan en Tulio Guadalupe leuk om te vermelden. Zij onderzochten waarom de Eiffeltoren kleiner lijkt wanneer je naar links leunt. En in 2013 ging de prijs naar Laurent Bègue (en anderen) vanwege hun onderzoek dat aantoonde dat mensen die (denken dat ze) dronken zijn, zichzelf ook aantrekkelijker, slimmer, origineler en grappiger vinden (‘beauty is in the eye of the beer holder: people who think they are drunk also think they are attractive’).

 
Dit deed me denken aan de fantastische, interactieve campagne van de Deense busmaatschappij Movia van een aantal jaar geleden. Het laat mooi zien hoe mensen zichzelf kunnen overschatten als ze de nodige drankjes op hebben.

 
Helaas is de interactieve versie niet meer online te vinden, maar onderstaande filmpjes geven een fraai beeld:

 

 

 

thumbs up by Je online psycholoog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Home